fredag 8 december 2017

Teater bara för nöjes skull!

Jag går mycket på teater och jag älskar det! Oftast blir jag inbjuden för att se föreställningen och  sedan skriva om den. Då tittar man på ett helt annat sätt än när man sitter där bara för sitt höga nöjes skull. Igår fick jag se The Book of Mormons, som en helt vanlig teaterbesökare. Så skönt!

När man ska skriva om en teaterföreställning eller show tittar man på detaljer, lyssnar på falska toner (om det är en musikal), kollar in dekoren och scenbyten, kläder, lyssna på publikreaktioner och en massa annat. Man letar fel  och höjdpunkter kan man nog säga. Man tittar aktivt och även om man njuter och har trevligt så kopplar man inte av.

Igår var jag på träff på Chinateatern och fick veta allt om teateråret 2018 på China- och Oscarsteatern och efteråt fick vi se The Book of Mormons som vi såg redan förra hösten. Detta var hundrade föreställningen och jag skulle inte skriva om den, bara njuta av föreställningen. Så härligt att bara sitta där och ta in allt och verkligen vara ett med det som händer på scenen. Jättekul att få se den igen när den gått ett drygt år och skådespelarna verkligen vuxit in i sina karaktärer. Jag vidhåller att detta är något av det roligaste som visats på en teaterscen. Men med en del tänkvärda grejer också...

Jag var alltså där för att få veta allt om nästa år, det var lixom det som var grejen. Den lilla, ganska intima träffen, hölls uppe på vinden på Chinateatern. Vicky och Johan von der Lanken och Bosse Andersson mfl höll en kort presentation med lite bubbel och trevlig snack. Det stora nästa år är det som fortfarande är ganska hemligt, nämligen Gost som går upp nästa höst. Ni vet den där filmen med Demi More och Patrick Zwayze som spöke. Hur vi än försökte så gick det inte att få ur Vicky några namn... jag har inte ens några idéer på vem jag vill se.

Innan dess får vi se Henrik Dorsin i Gentlemannen där han spelar hela åtta roller! The Book of Mormons går en bit fram på våren, sen kommer Jill Johnson och tar över scenen fram till sommaren. Som en lite parentes kan man väl säga att Intiman kommer att visa Sound of Music. Intiman är lillaystern i gänget som glöms bort lite ibland. Även Krusenstiernateatern i Kalmar är under Vickys vingar och där kommer Tomas Petterson hamna i Dubbel Trubbel i sommar. Å hösten på Oscars är totalhemlig! Det enda vi fick veta är att det är en produktion man jobbat på sedan 2012 för att få hit och att det är en film som blivit musikal. Jag har faktiskt ingen aning!!! Man kan ju spåna kring det som visats i London, men mycket har ju redan visats även här. Spännande!

Mitt i informationen kom Per Andersson och Linus Wahlgren upp och hälsade. Med den hundrade föreställningen framför sej och jubileumsfest var bägge taggade till tänderna och det syntes även på scen. Det märks att de gillar att jobba ihop, de slänger käft, pikar varandra och är som två bröder ungefär. Senare under föreställningen gjorde de allt för att få varandra att komma av sej, vilket också lyckades  :-)

Det var verkligen en toppenkväll! Nästa år blir väldigt spännande för en teaternörd som mej. Jag pratade med Vicky och Bosse om att det till hösten är 30 år sedan Phantomen sattes upp i Sverige första gången och att jag planerar jubileumsfest. Jag blev väldigt glad när de vill vara med och planera festen med mej. Ikväll ska jag träffa gamla Phantomengänget och senare åker jag till Artipelag och kollar in Snödrottningen med Rickard Söderberg. Håll koll på instagram @marlenerinda för bilder. Två roliga teaterdagar och jag ser verkligen fram emot nästa år då jag kommer att se en massa roliga uppsättningar på olika scener. Love it!

1 kommentar:

  1. Hej ! Jag har försökt komma i kontakt med dig Ang. Er Gambia resa.är intresserad av att följa med Skulle gärna vilja att du kontaktar mig på min mejl rojje_81@hotmail.com
    Med vänliga hälsningar Roger johansson

    SvaraRadera

Jag blir så glad av ett litet fotavtryck: