tisdag 5 december 2017

Mysig hytt på årets sista kryssning!

I lördags var det dax igen att kliva på en ny båt för att testa ett nytt julbord. Den här gången var det Viking Lines tur och årets sista kryssning. Jag har faktiskt ingen aning om hur många kryssningar vi varit på under året, men det är några stycken.

Även den här gången hade vi sk Early Boarding som innebär att man får komma på båten lite tidigare än övriga gäster. Vi satt oss i caféet och väntade in klockan... jag hade en date med intendenten för att fota julbordet innan matsalen öppnade.  Klockan 17 gick jag loss med kameran, medan Martin flyttade in i hytten.

Jag fick information och kunde ta mina bilder i lugn och ro och sedan gick jag till hytten för att lämna kameran och hämta Martin. Å vilken hytt!!! Lagom stor, fräsch, stort fönster och man kunde fixa discobelysning! Tydligen renoverades en del hytter för ungefär ett år sedan och denna var en av dem. Jättefint! Det finns fler bilder på min instagram @marlenerinda , bla en film med discobelysningen  :-)

Julbordet var välfyllt kan man nog säga. Jag testade det redan på presslunchen för någon månad sedan, men jag vill alltid testa det "live" också, när det inte är stylat för press. Maten var precis lika god den här gången, kanske tom liiiite bättre faktiskt. Julskinkan var nog en av de bästa jag någonsin ätit, så saftig! Det blev några skinkmackor med senap innan jag var nöjd. Jansson var också en riktigt höjdare, den bästa på Östersjön just nu.

När man testar mat och särskilt julbord äter man på ett lite speciellt sätt. Man tar små, små bitar av allt, doftar, tuggar, försvinner in i sin egen värld, diskuterar och smakar igen. Det tar sin lilla tid och även om man bara tar lite, så blir man rejält mätt! När man kommer till efterrätterna orkar man nästan inte mer, men de ska ju också testas. Då är det bra att vara två! Jag har mina rätter som jag testar och Martin har sina rätter som han testar. Sen har vi förstås några som vi bägge testar, som är de viktigaste på bordet som tex julskinka, janssons och köttbullar. De rätterna som folk frågar oss mest om.

Efter julbordet kollade vi in julpyntet och utbudet av julshow. Julpynt hittade vi, julshow däremot hittade vi inte. Det var en show och Miss Li hade konsert ombord, men något med julmusik hittade vi inte. Jag var lite sugen på att stanna uppe och fota Miss Lis show, men orkade helt enkelt inte. 23.45 är lite för sent för mej...

Vår hytt låg på våning 11 och längst in i ett hörn, så det var helt lugnt utanför, inget spring eller en massa ljud - jätteskönt! Vi sov jättegott! Och länge! Med vattenkokare i hytten behöver man inte skynda sej på morgonen, så jag klev inte upp förrän ganska sent. Vi trivdes så himla bra i hytten av vi tillbringade större delen av hemresan där. Det enda negativa var att vi inte hade någon utsikt, istället hade vi en livbåt och en slags lyftkran utanför fönstret och folk som stod och rökte där. Utan detta hade hytten varit helt perfekt, nu var den väldigt nära perfekt.

Detta var alltså sista kryssningen för i år, nästa blir i mitten av januari till resmässan i Finland. Tills dess har jag ett betydligt lugnare schema än jag haft på länge. Nu kanske jag kan hinna ikapp lite. Sammanfattningen av Östersjöns julbord hittar ni HÄR.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad av ett litet fotavtryck: